Δευτέρα 12 Νοεμβρίου 2012

ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΗ ΑΓΡΥΠΝΙΑ 1600 ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΟΙΜΗΣΗ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ ΤΟΥ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ


Τον Νοέμβριο του 2007 έγινε στην Ιερά Μονή Βατοπαιδίου Αγίου Όρους Πανήγυρις για τα 1600 χρόνια από την Κοίμηση του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου, αφού στην Ιερά Μονή φυλάσσονται λείψανά του. Η Πανήγυρις ήταν λαμπρά και πανευφρόσυνος. Έψαλλαν μοναχοί από τις αδελφότητες των Δανιηλαίων και των Θωμάδων αλλά και μοναχοί από άλλα κελιά και κοινοβιάτες.
 
Στα βίντεος που ακολουθούν υπάρχει ολόκληρη η αγρυπνία. Η λήψη είναι πολύ καλή. Η απόδοση του ήχου το ίδιο. Δεν υπάρχουν πολλές διακοπές στα αδόμενα και η όλη δουλειά είναι ποιοτική και αξιολογότατη. Μακάρι να δούμε και άλλες παρόμοιες δουλειές. Είναι κάτι που η κοινωνία μας το χρειάζεται, όλοι μας το χρειαζόμαστε, ο ΨΑΛΤΙΚΟΣ ΚΟΣΜΟΣ ΤΟ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ. Το αγιορείτικο ύφος, και μάλιστα αυτό των Δανιηλαίων και των Θωμάδων, είναι το γνήσιο, το αυθεντικό ύφος της Εκκλησιαστικής μας Μουσικής. Αγρυπνίες σαν κι αυτή είναι η καλύτερη, η πιο ενδεδειγμένη ακρόαση για όποιον ενδιαφέρεται να μάθει να ψάλλει. Γιατί η ψαλμωδία δεν είναι μόνο φωνή, δεν είναι μόνο νότες και θεωρία. Είναι, πρωτίστως, ΕΚΦΡΑΣΗ, είναι, πάνω απ' όλα, ΥΦΟΣ. Και, βέβαια, υπάρχει σχέση μεταξύ βιώματος και ύφους.

« Δεν σώζει ο τόπος αλλ' ο τρόπος » λένε, πολύ σωστά, στο Άγιο Όρος. Όμως, συχνά, ο τόπος βοηθά τον τρόπο, θα συμπληρώσουμε εμείς. Αγρυπνία σαν κι αυτήν δεν την βρίσκεις εύκολα στις πόλεις. Το θέμα είναι πως ένα από τα θαύματα της τεχνολογίας είναι το ότι έχει εκμηδενίσει τις αποστάσεις. Όχι τόσο με τα μέσα μεταφοράς, όσο με την τηλεόραση και το διαδίκτυο που σε μεταφέρουν, κυριολεκτικά, όπου θες, όποια στιγμή το θες. Έτσι, αν θες να πας στα Ιεροσόλυμα ή στο Άγιο Όρος, μπαίνεις στο διαδίκτυο, βλέπεις ένα βίντεο και, νοερά, μεταφέρεσαι εκεί. Αν θες να παρακολουθήσεις μια αγιορείτικη αγρυπνία, βάζεις το βίντεο και την παρακολουθείς από το σπίτι σου. Μεγάλη ευλογία!
Αν το καλοσκεφτούμε λίγο, η τεχνολογία έχει, εν μέρει, υποτάξει και το χρόνο, αφού συλλαμβάνει μια χρονική στιγμή και την διατηρεί ζωντανή με τη φωτογραφία, με το βίντεο...  Βέβαια, η χρήση αυτής της δυνατότητας είναι ένα θέμα. Η κιινηματογραφική κάμερα έχει συλλάβει και συλλαμβάνει καθημερινά πολλές ηλιθιότητες και αχρειότητες. Αντίθετα, αγνοεί πολλές ωραίες και ευλογημένες στιγμές, στιγμές σαν αυτές που έζησαν όσοι συμμετείχαν στην αγρυπνία που παρουσιάζουμε. Ας αναλογιστούμε πόσο πολλές βλακείες υπάρχουν στο διαδίκτυο. Και, αντίθετα, πόσο, συγκριτικά, λίγα είναι αυτά που, πραγματικά, αξίζει να παρακολουθήσει κανείς. Χρειάζεται προσπάθεια από όλους μας, ώστε αυτή η αναλογία να αλλάξει προς το καλύτερο!   

Η Θεία Λειτουργία, που είναι και το κέντρο της Ορθόδοξης Λατρείας, βρίσκεται στο γ΄ και δ΄ βίντεο. Το « Άγιος ο Θεός » είναι το παραδοσιακό σε ήχο δεύτερο και το « Δύναμις » είναι του Καλογήρου σε ήχο πρώτο με κρατήματα. Ψάλλεται το χερουβικό του Παπανικολάου σε ήχο βαρύ και πληρωτικά του Χατζηαθανασίου σε ήχο πλάγιο του Α΄ Φρύγιο. Ψάλλεται, επίσης, αργό λαμπρό και πανηγυρικό « Αγαπήσω Σε Κύριε η Ισχύς μου » σε ήχο πρώτο, ενώ τα λειτουργικά και το « Άξιον Εστί » είναι πάλι του Χατζηαθανασίου σε ήχο Φρύγιο, Πλάγιο του Α΄.
 
Ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος είναι μια από τις μεγαλύτερες μορφές της Εκκλησίας μας. Αρκεί να σκεφτούμε πως η Θεία Λειτουργία, που τελείται κάθε μέρα στην Εκκλησία, η Θεία Λειτουργία στην οποία συμμετέχουμε είναι δικό του έργο. Ο βίος του, όπως έχει καταγραφεί στον Μέγα Συναξαριστή της Εκκλησίας της Ελλάδα, είναι θαυμάσιος. Αξίζει να τον διαβάσει κανείς. Ένα σύντομο βίο του μπορείς να διαβάσεις στο
 
Σε μια εποχή δύσκολη για την Εκκλησία και την πατρίδα μας ας ακούσουμε τη φωνή του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου.

 «Πολλὰ τὰ κύματα καὶ χαλεπὸν τὸ κλυδώνιον ἀλλ' οὐ δεδοίκαμεν, μὴ καταποντισθῶμεν ἐπὶ γὰρ τῆς πέτρας ἑστήκαμεν. Μαινέσθω ἡ θάλασσα, πέτραν διαλύσαι οὐ δύναται• ἐγειρέσθω τὰ κύματα, τοῦ Ἰησοῦ τὸ πλοῖον καταποντίσαι οὐκ ἰσχύει. Τί δεδοίκαμεν, εἰπέ μοι; Τὸν Θάνατον; Ἐμοὶ τὸ ζῆν Χριστός, καὶ τὸ ἀποθανεῖν κέρδος. Ἀλλ' ἐξορίαν εἰπέ μοι; Τοῦ Κυρίου ἡ γῆ, καὶ τὸ πλήρωμα αὐτῆς. Ἀλλὰ χρημάτων δήμευσιν; Οὐδὲν εἰσηνέγκαμεν εἰς τὸν κόσμον, δῆλον ὅτι οὐδὲν ἐξενεγκεῖν δυνάμεθα• καὶ τὰ φοβερὰ τοῦ κόσμου ἐμοὶ εὐκαταφρόνητα, καὶ τὰ χρηστὰ καταγέλαστα. Οὐ πενίαν δέδοικα, οὐ πλοῦτον ἐπιθυμῶ• οὐ θάνατον φοβοῦμαι, οὐ ζῆσαι εὔχομαι, εἰ μὴ διὰ τὴν ὑμετέραν προκοπήν. [...] Οὐδὲν Ἐκκλησίας δυνατώτερον, ἄνθρωπε. Λῦσον τὸν πόλεμον, ἵνα μὴ καταλύσῃ σου τὴν δύναμιν μὴ εἴσαγε πόλεμον εἰς οὐρανόν. Ἄνθρωπον ἐὰν πολεμῆς, ἤ ἐνίκησας ἤ ἐνικήθης. Ἐκκλησίαν δὲ ἐὰν πολεμῆς, νικῆσαί σε ἀμήχανον ὁ Θεὸς γὰρ ἔστιν ὁ πάντων ἰσχυρότερος. Μὴ παραζηλοῦμεν τὸν Κύριον; μὴ ἰσχυρότεροι αὐτοῦ ἐσμεν; Ὁ Θεὸς ἔπηξε, τὶς ἐπιχειρεῖ σαλεύειν; Οὐκ οἶσθα αὐτοῦ τὴν δύναμιν. Ἐπιβλέπει ἐπὶ τὴν γῆν, καὶ ποιεῖ αὐτὴν τρέμειν• κελεύει, καὶ τὰ σειόμενα ἠδράζετο. Εἰ τὴν πόλιν σαλευομένην ἔστησε, πολλῷ μᾶλλον τὴν Ἐκκλησίαν στῆσαι δύναται. Ἡ Ἐκκλησία οὐρανοῦ ἰσχυροτέρα• ὁ οὐρανὸς καὶ ἡ γῆ παρελεύσονται, οἱ δὲ λόγοι μου οὐ μὴ παρέλθωσι. Ποῖοι λόγοι; Σὺ εἶ Πέτρος, καὶ ἐπὶ ταύτῃ μου τῇ πέτρα οἰκοδομήσω μου τὴν Ἐκκλησίαν, καὶ πύλαι Ἅδου οὐ κατισχύσουσιν αὐτῆς»,
( Ἰωάννου Χρυσοστόμου, Ὁμιλία πρὸ τῆς ἐξορίας, Patrologia Graeca, τ. 52, 427-429 ).


Η ΑΓΡΥΠΝΙΑ